När Lily föddes!

Inte mkt att berätta men får knåpa ihop några rader ändå :)

Var beräknad till den 23 sept. Tisdagen den 29 sept var jag och S hem till mor o far efter kvällsmaten för att hämta hennes gardiner som mormorn sytt och karln spelade innebandy.
Den kvällen hade S väldigt svårt att koppla av när det var dax att sova och somnade först vid 22-tiden.

Jag o J sitter sedan i soffan och skrotar, jag kikar på tv o på datorn. Kl 23 ska jag gå på toa och känner genast att något händer när jag reser på mig, känner bak i ryggen och när jag sätter mig på toa går slemmisen.
'Jimmy, vi borde nog packa den där bb-väskan snart'.
'Vaaaa, har vattnet gått!?!?' svarar han.
'Nejnejnej, bara slemmis o så har jag lite molande värkar'.
J stressar igång o är helt stirrig, ringer hit o dit och får tag på hundvakten och så säger han:
'Ring dina föräldrar nu!'
Jag tycker att det är lika bra att vänta, tänk om jag bara inbillar mig? Fast innerst inne vet jag att det är på g. På riktigt!
J åker och lämnar en sovande, ledsen (JÄTTELEDSEN) Stella. Och Bamse till sin hundvakt.
Jag tar ett bad och ett par alvedon som pappa skickar med. Har rätt så regelbundna värkar från början, gör inget vidare ont men ändå..
J kokar kaffe mitt i natten, haha! Och jag skrotar omkring och klockar.

090930
01.45: Ringer
FL och förvarnar, jag är välkommen när jag vill 'för det låter ju som om vi ska föda barn inatt'. Tjohoo, jättetrevlig bm :)

J somnar en stund, jag klockar värkar för mig själv. Sen vill jag att J masserar svanken.
När klockan börjar närma sig 03.30 vill jag inte vara hemma så länge till.
Lämnar Ozzy hos sin hundvakt och vidare till
FL.

04.25: Skrivs in och läggs med CTG. Bebis rör sig fruktansvärt mkt under hela förlossningen och det var jätte-obehagligt! Är mkt rörlig.
Vid 05.15 kommer
bm och konstaterarar att jag är öppen 5 cm (woooop! trodde ju knappt värkarna gett resultat) och jag får på mig snygg-kläderna och ett rum.
J kollar klockan och säger: '07.45 är HON här'.

05:24 kopplar
bm in lustgas (vilken jag inte använder, mår bara illa denna gång med) och jag får en pilatesboll som blev min bästa vän under fl!
J hittar en skön saccosäck att slumra i ;)
Säger åt honom att sitta bakom mig på en stol och massera HÅRT i svanken, jag sitter på pilatesbollen. Emellanåt står jag och vaggar. Har absolut ingen ro att ligga i sängen. Bebis rör sig fortf mkt och varje värk känns det!
Tycker fortf att värkarna är hanterbara och gör inte särskilt ont.. J slumrar bakom mig och jag somnar (!) mellan värkarna, rycker tag i hans hand och lägger den mot svanken när värken startar.

06:50 står jag upp och så går vattnet. 'Jimmy, VATTNET GICK'.
'Vad ska jag göra, vad ska jag göra?'
'Ring på klockan eller något'.
Foppa-tofflorna fulla av fostervatten och jag med. In dundrar
bm-student, bm och USK.
Alla verkar bara irra omkring. Upp på sängen och blir undersökt, bebis har ännu inte sjunkit in, hon är rörlig och rör sig hela tiden..

Nu känns det jobbigt, tanterna irrar, bebis rör sig och värkarna pinar.
07.30 frågar
bm: 'Ska du inte prova ställa dig på knä?'
'Neeeeeeeeeeeej, aldrig i livet!'
'Du kan få en sacco-säck att luta dig mot vi hjälper dig'.
'Neeej, jag orkar inte, aldrig i livet!!'
'Bebis brukar sjunka ner och det går fortare'
'HIT MED DEN DÄR SACCO-SÄCKEN!'
Första värken känner jag bebis sjunka ner.
'Just därför jag gillar mina patienter på knä'.

07.40 första krystvärken.
'Jag skiter på mig. Jag skiiiiiiiiiter på mig.'
'Nej, Hannah, vet du vad det är?'
'Ja, jag vet väl för fan att det är bebis men det känns som om jag skiter på mig.'
HAHA!

07.45 föds våran underbart söta och alldeles perfekta lilla tjej,
Lily Elida Jonasson.
Navelsträngen runt halsen. En liten kopia av Stella, kändes som historien upprepade sig :)

Lily var vid födseln 4050 tung och 51 cm lång. Apgar 9, 10, 10.

Efter denna förlossning kan jag säga att jag är såå nöjd :) Kanon barnmorska som det var lite 'go' i!!
Tack!

Upp på BB en sväng och J åker hem, kl 18 hämtar han oss, vi äter på MAX och så hem till mormorn o morfarn för att hämta storasyster. ♥
Oj, vad jag saknade henne! Vi åkte hem och åt piggelin sen somnade hon i min famn :)

Kommentarer
Postat av: Linda

va fasiken hade du ingen eda? kram

2010-02-05 @ 16:56:23
URL: http://lindasjostrom.blogspot.com
Postat av: Fridha

grinar en skvätt... hoppas på att min förlossning blir någorlunda liknande :-)

2010-02-07 @ 18:52:55
Postat av: Hannah

nej, linda, ingen eda. :)

ja, fridha, det gick så snabbt och smidigt. var lixom ingen som riktigt hann med, hehe! helt plötsligt hade man två tjejer :)

2010-02-08 @ 08:10:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0