Recept!

101216.

Shit, det lackar mot jul och det råder snöstorm ute :D Var ute o gick min runda med gangsters o Pi, hon sover ännu, glömde sätta regnskyddet på vagnen så hon är snart en snögubbe med vagn, hehe. Nåja, har iaf putsat fönster o skurat golv i sovrummet, slängt gardinerna i tvätten. Ska torka av garderober o så oxå. Hoppas vi kan 'flytta in' i helgen så vi kan göra lite julfint här hemma på riktigt nu :) Måla klart måste vi göra å!

Nåja! Here it comes. Varför krångla till det? Skitgott o enkelt! :)




Wienernougat

Har du inte flagad mandel så kan du hacka vanlig mandel och sedan rosta.

Ingredienser:
250 g nougat
125 g mörk choklad
100 g flagad mandel

Gör så här:
Rosta den flagade mandeln gyllenbrun i en torr stekpanna.

Smält nougaten i vattenbad.
Finhacka den mörka chokladen och låt den smälta ner tillsammans med nougaten. När chokladmassan är flytande blandar du ner den rostade mandeln.

Häll massan i en avlång form som du klätt med bakplåtspapper, ställ svalt och skär i bitar!


Chokladtryffel!

Ingredienser:

200 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
ev. favoritlikör (jag böt mot lite pulverkaffe)
ev. vaniljsocker

Gör såhär:

Bryt chokladen i bitar.

Koka upp grädden. Ta kastrullen från plattan och lägg i chokladen. Rör om till en jämn smet när chokladen smälter. Rör ev. ner likör och ev. vaniljsocker beroende på vad du föredrar för smaker. Häll chokladsmeten i en form eller burk ca 20 x 15 cm. Låt svalna och stelna i rumstemperatur.

Skär smeten i fyrkanter. Forma om du vill till kulor. Häll kakaon i en liten skål. Rulla sedan bitarna i kakao. Lägg dem i en burk med lock med smörpapper mellan lagren. Förvara i kylskåp.




Chokladkola!

Ingredienser:

50 g smör
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 g mörk choklad

Gör såhär:

Smält smöret i en tjockbottnad gryta.

Tillsätt grädde, socker och sirap. Koka utan lock, rör om då och då. Kolan är klar när termometern visar 124° eller när smeten håller kulprovet: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula som ska vara seg till hård.
Koktid ca 20 min i en vid gryta eller ca 30 min i en gryta med mindre botten.

Ta grytan från värmen.

Hacka chokladen och rör ner den i smeten. Rör tills den har smält. Häll upp smeten i en form klädd med smörpapper ca 20 x 20 cm.

Låt den kallna och skär i bitar.
Förvara kallt.



Enklaste ever! Gjorde bara en halv sats för att prova, ångrar det :P

Smält 225 g vit choklad, blanda ner 3 del lätt krossade cornflakes,  3 dl kokos och 1 msk rivet limeskal. Klicka på bakplåtspapper och låt stelna.

Jag missade ju limeskal, är iofs inte så förtjust i skal så jag droppade bara över lite citronsaft.


Tänkte prova gör vitchokladtryffel, vad tror ni om det?

Har hittat alla recept utom det sista på nätet, det hittade jag i senaste numret av buffé!











Sen ska jag tipsa om min vän Elins hemsida, med snygga barnkläder!
http://stapata.blogspot.com

Klicka in där!
Lunch o hämta S tidigare då.
H.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0